Home > ΤΡΑΜ > Το σύγχρονο τραμ της Αθήνας


ΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΤΡΑΜ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ
Το απόσπασμα που ακολουθεί είναι από ομιλία του Διευθύνοντας Συμβούλου της ΤΡΑΜ Α.Ε. κ. Κωνσταντίνου Γιωτόπουλου, με θέμα «το σύγχρονο Τραμ της Αθήνας».
«Σε έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που δημοσιεύτηκε πριν από λίγα χρόνια, περιλαμβανόταν και η εξής επισήμανση: “Η κυκλοφοριακή συμφόρηση στις μεγαλουπόλεις, κατά τις ώρες αιχμής, είναι τέτοια, ώστε να χρειάζεται κανείς περισσότερο χρόνο για να διασχίσει την πόλη, απ' ότι χρειαζόταν στις αρχές του 20ου αιώνα για να διανύσει την ίδια απόσταση με άμαξα”.
Η κοινή αυτή διαπίστωση, συνοψίζει, με επιγραμματικό τρόπο, τη μία πλευρά του προβλήματος. Την πλευρά του χρόνου που χάνεται στα καθημερινά μποτιλιαρίσματα στους δρόμους.
Η άλλη πλευρά, η πιο επικίνδυνη, είναι οι ρύποι που εκπέμπονται από τις εξατμίσεις των εκατοντάδων χιλιάδων αυτοκινήτων, που αυξάνονται με αλματώδεις ρυθμούς, ρύποι τους οποίους υποχρεώνονται να εισπνέουν οι πάντες. Χρήστες και μη χρήστες των ατομικών μέσων μεταφοράς.
Σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες, οι ρύποι που παράγονται από μια μέση ιδιωτική μετακίνηση με ΙΧ είναι περίπου 150 φορές περισσότεροι από την αντίστοιχη μετακίνηση με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Το πραγματικό κόστος των μετακινήσεων, αυτό δηλαδή που καταβάλλεται από τους χρήστες των ατομικών μέσων μεταφοράς, σαν αυτό που καταβάλλεται από όλους όσους εισπνέουν τους ρύπους και υφίσταται τις συνέπειες, έχει φτάσει σε ανησυχητικά επίπεδα.
Το πραγματικό αυτό κόστος είναι δύσκολο να ποσοτικοποιηθεί. Δεν μπορεί όμως να αγνοηθεί. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σε οικονομικούς όρους, το κόστος της κυκλοφοριακής συμφόρησης στην Ευρωπαϊκή Ένωση, είχε εκτιμηθεί το 1995, σε 250 δις ΕΥΡΩ, που αντιπροσώπευε το 4,1% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος της Ένωσης.
Η αντίληψη που έχει επικρατήσει για πολλά χρόνια, σε ορισμένους κύκλους, σύμφωνα με την οποία, μοναδικοί και αποκλειστικοί χρήστες και διεκδικητές των δρόμων στις πόλεις, για κίνηση ή για στάθμευση, πρέπει να είναι τα πάσης φύσεως βενζινοκίνητα ή πετρελαιοκίνητα οχήματα, θεωρείται σήμερα αναχρονιστική και επικίνδυνη.
Με αυτά τα δεδομένα, σε διεθνές επίπεδο, έχει πλέον εδραιωθεί η αντίληψη, ότι το μοντέλο της ατομικής μετακίνησης με το ιδιωτικό αυτοκίνητο μέσα στις πόλεις, που κυριάρχησε τις τελευταίες 10ετίες, έχει, προ πολλού, ξεπεράσει τα όριά του.
Έκφραση αυτής της αντίληψης, αποτελούν τα μεγάλα επενδυτικά σχέδια, που προωθούνται, ιδιαίτερα τα τελευταία 15 χρόνια, σε όλο και περισσότερες πόλεις, για την ανάπτυξη σύγχρονων μέσων μαζικής μεταφοράς, με ιδιαίτερη έμφαση στα φιλικά προς το περιβάλλον μέσα σταθερής τροχιάς, και ειδικότερα στο σύγχρονο Τραμ, το Μετρό και τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο.
Επενδυτικά σχέδια, που αποσκοπούν στη δημιουργία ολοκληρωμένων συστημάτων μέσων μαζικής μεταφοράς, τα οποία, με την αξιοπιστία τους, τη μεγαλύτερη μεταφορική τους ικανότητα, την ασφάλεια και την άνεση που παρέχουν στον επιβάτη, θα μπορούν να προσελκύουν μεγάλους αριθμούς πολιτών, απρόθυμων να συνεχίσουν να καταβάλλουν το βαρύ “τίμημα”, σε χρόνο, σε χρήμα και σε άγχος, που συνεπάγεται ο ατομικός τρόπος μετακίνησης.
Σ' αυτήν ακριβώς την κατεύθυνση είναι προσανατολισμένη και η ανάπτυξη συστήματος σύγχρονου Τραμ στη μείζονα περιοχή της Αθήνας. Είναι γνωστό ότι, οι συζητήσεις για την ανάπτυξη συστήματος Τραμ στην Αθήνα, πάνε πίσω στα μέσα της 10/ετίας του ΄80. Χρήσιμες και εποικοδομητικές οι συζητήσεις που ακολούθησαν.
Η περίοδος της “ωρίμανσης” ολοκληρώθηκε και η φάση των έργων άρχισε.
Το έργο, εκτελείται με βάση μελέτες και προδιαγραφές, που συντάχτηκαν με τη σύμπραξη μελετητικών οίκων του εξωτερικού, διεθνούς κύρους και αναγνώρισης, με εκτεταμένη εμπειρία, στην ανάπτυξη συστημάτων σύγχρονου Τραμ, σε άλλες πόλεις του εξωτερικού.
Το έργο, συνολικού προϋπολογισμού 340 εκατ. ΕΥΡΩ, συγχρηματοδοτείται, κατά 50% από την Ευρωπαϊκή Ένωση και ολοκληρώνεται τον Απρίλιο του 2004. Ο συνολικός ημερήσιος αριθμός εξυπηρετούμενων επιβατών, υπολογίζεται σε 80.000 άτομα.
Με το Τραμ της Αθήνας, υλοποιούνται παράλληλα έργα ανάπλασης, εξωραϊσμού και περιβαλλοντικής αναβάθμισης της ευρύτερης ζώνης διέλευσης της γραμμής.
Η μελέτη αστικού σχεδιασμού του έργου, είναι προσανατολισμένη στον εμπλουτισμό του πράσινου στην ευρύτερη ζώνη διέλευσης του Τραμ.
Φυτεύονται δέντρα, θάμνοι και καλλωπιστικά φυτά.
Ο διάδρομος διέλευσης επιστρώνεται με χλοοτάπητα (γκαζόν) ή διακοσμητικές πλακοστρώσεις, από ενιαία υλικά και χρώματα, για καλύτερη αναγνωρισιμότητα. Γίνεται αναμόρφωση και ανάπλαση πεζοδρομίων. Στον προϋπολογισμό του έργου, περιλαμβάνεται κονδύλιο της τάξεως των 20 εκατομ. ΕΥΡΩ, για την ανάπλαση και την αισθητική αναβάθμιση του περιβάλλοντος τη ζώνη διέλευσης χώρου.
Το δίκτυο του Τραμ, που σήμερα κατασκευάζεται, θα συνεισφέρει ασφαλώς σημαντικά στην άνετη και αξιόπιστη μετακίνηση προς και από τους χώρους των αθλητικών εκδηλώσεων, στην παραλιακή ζώνη, κατά την διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων.
Παράλληλα, θα προσφέρει στην περιοχή της πρωτεύουσας, μια αναγκαία σύγχρονη υποδομή, που δίνει τη δυνατότητα άνετης, αξιόπιστης και με οικολογικό τρόπο πρόσβασης στο παραλιακό μέτωπο της πόλης και τα Νότια προάστια.
Σε συνδυασμό με το Μετρό και τις επεκτάσεις του και με τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο, συγκροτείται ένα ενιαίο, αλληλοσυμπληρούμενο και ευρύ δίκτυο μέσων σταθερής τροχιάς, που θα μπορεί να προσελκύσει το μεγαλύτερο μέρος των καθημερινών μετακινήσεων και να ανταγωνιστεί τη χρήση του ΙΧ αυτοκινήτου, που δημιουργεί συνθήκες αδιαχώρητου και ευθύνεται για το 80% και πλέον της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
 


19.07.2005 - Ένας χρόνος τραμ στη ζωή μας
Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων - Η χάραξη του τραμ
Οι γραμμές
Τα βαγόνια
Οι σταθμοί
Created by Hellas Internet