Home > ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΕΡΓΟ > Είδη και κατηγορίες εφημερίδων


Είδη και κατηγορίες εφημερίδων - Ιεραρχία

Οι εφημερίδες χωρίζονται σε είδη και κατηγορίες ανάλογα με την ώρα κυκλοφορίας τους, το περιεχόμενό τους, τον τρόπο και τη συχνότητα έκδοσής τους.
Οι δύο βασικές κατηγορίες ως προς την ώρα έκδοσης είναι οι Πρωϊνές και οι Απογευματινές.
ΔΙΑΦΟΡΑ: Οι πρώτες δίνουν βάρος στα πολιτικά γεγονότα αντίθετα με τις απογευματινές που προβάλλουν την ειδησεογραφία της ημέρας σε δεύτερη «μοίρα».
Κατηγορίες ως προς το περιεχόμενο: πολιτική, οικονομική, αθλητική, πολιτιστική, ψυχαγωγική, σκανδαλοθηρική.

Κατηγορίες ως προς τη συχνότητα έκδοσης: Καθημερινές, εβδομαδιαίες, 15νθήμερες, μηνιαίες.
Καθημερινές εφημερίδες δεν εκδίδονται μόνο στην περιοχή της πρωτεύουσας. Εκδίδονται στον Πειραιά, τη Θεσσαλονίκη και πολλές πόλεις της περιφέρειας, με εντυπωσιακή - σε ορισμένες περιπτώσεις - κυκλοφορία. Απλά σε αυτές τις εφημερίδες κυριαρχούν ειδήσεις τοπικού ενδιαφέροντος χωρίς αυτό να σημαίνει πως στις σελίδες τους δεν περιλαμβάνονται ειδήσεις πανελλήνιου ενδιαφέροντος. Δεν πρέπει να παραλείψουμε τις εφημερίδες τις ομογένειας, πολλές από τις οποίες εκδίδονται σε δύο γλώσσες. Την τοπική και την Ελληνική.

Η ιεραρχία στην εφημερίδαΑπό εφημερίδα σε εφημερίδα η διάρθρωση μπορεί να έχει διαφοροποιήσεις, οι οποίες δεν αλλάζουν τη γενικότερη δομή της. 
1. ΕΚΔΟΤΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ή ΕΚΔΟΤΗΣ: Η κορυφή της πυραμίδας στην οποία μπορεί να είναι οι χρηματοδότες που αποτελούν την ανώνυμη εταιρία που εκδίδει την εφημερίδα ή κάποιο φυσικό πρόσωπο που κατέχει το 100% των μετοχών της Εφημερίδας.
2. ΙΔΡΥΤΗΣ: Μνημονεύεται στην ταυτότητα της εφημερίδας και δεν είναι απαραίτητο να είναι το ίδιο πρόσωπο με τον εκδότη.
3. ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ: Ο άνθρωπος του εκδότη. Πρόκειται για έμπειρο δημοσιογράφο με πολυετή παρουσία και προσφορά στο επάγγελμα, με διοικητικές ικανότητες.
4. ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ: Είναι ο δεύτερος στην ιεραρχία και ουσιαστικά εκείνος που συντονίζει όλο το δημοσιογραφικό δυναμικό της εφημερίδας και δεν ασχολείται με διοικητικά θέματα.
5. ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ: Η θέση θεσμοθετήθηκε έπειτα από το 1985. Πρόκειται για τιμητικό τίτλο που δίνεται σε κάποιο παλιό δημοσιογράφο, στέλεχος της εφημερίδας, ο οποίος είτε με την παρουσία του προσδίδει κύρος στο έντυπο είτε τα κείμενά του έχουν απήχηση στο αναγνωστικό κοινό ή και τα δύο.
6. ΑΡΧΙΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Ο συνδετικός κρίκος μεταξύ δημοσιογράφων και επιτελικών στελεχών της εφημερίδας. Κατευθύνει τους δημοσιογράφους και έχει στενή συνεργασία με τους αρχισυντάκτες των τμημάτων ή τους προϊσταμένους των τμημάτων και τον αρχισυντάκτη ύλης. Θα μπορούσαμε να τον ονομάσουμε και «αρχιτέκτονα» της εφημερίδας.
7. ΑΡΧΙΣΥΝΤΑΚΤΕΣ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ή προϊστάμενοι: Πρόκειται για έμπειρους δημοσιογράφους οι οποίοι συντονίζουν και κατευθύνουν τους ρεπόρτερ.
8. ΑΡΧΙΣΥΝΤΑΚΤΗΣ ΥΛΗΣ: Έχει την ευθύνη υλοποίησης των εντολών του αρχισυντάκτη για το σχεδιασμό και το κλείσιμο των σελίδων.
9. ΣΥΝΤΑΚΤΕΣ ΥΛΗΣ: Είναι οι γνωστοί «υλατζήδες» οι οποίοι «ζωγραφίζουν τις σελίδες της εφημερίδας, στο πλαίσιο των εντολών και των κατευθύνσεων που αφορούν την «οπτική» γραμμή του εντύπου.
10. ΑΝΑΣΥΝΤΑΚΤΕΣ: Ονομάζονται και «ρηράιτερς». Είναι δημοσιογράφοι με τεράστια πείρα οι οποίοι επεμβαίνουν στα δημοσιογραφικά κείμενα προκειμένου να τα περιορίσουν σε μέγεθος, να δώσουν όμοιο ύφος ή να τα συνδέσουν με άλλα που αφορούν το ίδιο γεγονός.
11. ΣΚΙΤΣΟΓΡΑΦΟΙ: Το… χαμόγελο της εφημερίδας. Τα σκίτσα αξίζουν όσο χίλιες λέξεις και συνήθως αφορούν πρόσωπα ή γεγονότα που σχετίζονται με την πολιτική ζωή του τόπου. Οι σκιτσογράφοι είναι πάντα καυστικοί και πολλές φορές ενοχλητικοί, για εκείνους που περνάνε από το… πενάκι τους.
12. ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΤΕΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ: Όλες οι εφημερίδες που εκδίδονται στην πρωτεύουσα έχουν πολυμελές τμήμα στη Θεσσαλονίκη και γραφεία στις μεγαλύτερες πόλεις της χώρας μας. Εφοδιάζουν την εφημερίδα με ειδήσεις από τον τόπο διαμονής και εργασίας τους.
13. ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΤΕΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ: Οι εφημερίδες έχουν μόνιμους ανταποκριτές στις εξής πρωτεύουσες: Άγκυρα, Βερολίνο, Βρυξέλλες, Λευκωσία, Λονδίνο, Μόσχα, Ουάσιγκτον ( και Νέα Υόρκη), Παρίσι, Ρώμη. Όλα όσα συμβαίνουν σε άλλες χώρες γίνονται γνωστά από τα πρακτορεία ειδήσεων. Στα σημεία του πλανήτη που γίνεται κάποιο σημαντικό γεγονός και δεν υπάρχει ανταποκριτής στέλνεται ένας έμπειρος ρεπόρτερ, ο ΑΠΕΣΤΑΛΜΕΝΟΣ. Αυτό μπορεί να γίνει και σε μέρη που υπάρχει ανταποκριτής αν το γεγονός έχει εξαιρετική σημασία.
14. ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ: Πρόκειται για δημοσιογράφους με εμπειρία οι οποίοι είτε ως επικεφαλής ομάδας είτε μόνοι τους ερευνούν κάποιο μεγάλο θέμα.
15. ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ: Επώνυμα διατυπώνουν την άποψή τους για μεγάλα θέματα ή γράφουν την άποψή τους για λογαριασμό της εφημερίδας.
16. ΑΝΑΛΥΤΕΣ: Αναλύουν στοιχεία που συνήθως αφορούν δημοσκοπήσεις, αποτελέσματα εκλογών, εξετάσεων.
17. ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ: Ο τίτλος καλύπτει μεγάλο αριθμό ανθρώπων, όχι απαραίτητα δημοσιογράφων, οι οποίοι τροφοδοτούν την εφημερίδα με ύλη για διάφορα θέματα (κυνήγι, ψάρεμα, αυτοκίνητο, Η/Υ, ταξιδιωτικά, επιστημονικές μελέτες).
18. ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΙ: Ο σημαντικότερος άνθρωπος σε μια εφημερίδα από εκείνους που δεν γράφουν. Είναι γνωστό πως μια φωτογραφία αξίζει όσο χίλιες λέξεις.

 

 

 



Γλωσσάρι δημοσιογραφίας
Σχόλιο και είδηση - διαχωρισμός
Είδη και κατηγορίες ρεπορτάζ
Η τέχνη της πειθούς
Συνέντευξη
Τηλεοπτική παραγωγή
Διαφήμιση
Προπαγάνδα
Εισαγωγικές σημειώσεις - οικονομικό ρεπορτάζ
Αγαθά και εργασία
Προϋπολογισμός
Το κέρδος σκοπός των επιχειρήσεων
Το χρήμα και το τραπεζικό σύστημα
Created by Hellas Internet