Home > ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΕΡΓΟ > Προπαγάνδα


Η ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΠΕΙΘΟΥΣ
ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ

Διαχωρισμός προπαγάνδας από τη διαφήμιση
Τόσο η διαφήμιση όσο και η προπαγάνδα έχουν στόχο να επηρεάσουν τον άνθρωπο. Η διαφήμιση όμως αφορά, κατά κύριο λόγο, υλικά αγαθά ενώ η προπαγάνδα γίνεται με στόχο ιδεολογικό, δηλαδή αφορά ιδέες ή πνευματικές αξίες.
ΟΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑΣ: Είναι η προσπάθεια που γίνεται, από συγκεκριμένη ομάδα ή φορέα, προκειμένου να επηρεαστεί η άποψη, η θέση ή η αντίληψη ανθρώπων σε θέματα τα οποία είναι σαφώς συνδεδεμένα με μεγάλες ή μικρές κοινωνικές ομάδες. Η προπαγάνδα είναι συνεχής διαδικασία η οποία σχεδιάζεται και υλοποιείται με σαφώς προσδιορισμένη μεθοδολογία και για επίσης σαφώς προσδιορισμένο σκοπό.
Απευθύνεται είτε σε μεμονωμένα άτομα - στο πλαίσιο εφαρμογής του σχεδίου δράσης - είτε σε μεγάλες κοινωνικές ομάδες. Γίνεται, κατά περίπτωση, με την προσωπική συζήτηση ή την μαζική επικοινωνία.
Η προπαγάνδα μπορεί να πραγματοποιηθεί από συγκεκριμένη ομάδα ή φορέα επειδή διαθέτουν ισχυρή βάση σε ανθρώπινο δυναμικό, την οποία μπορούν να ενεργοποιήσουν θέτοντας σε δράση και κατάλληλους μηχανισμούς για να έχουν ακόμα καλύτερη και μεγαλύτερη πρόσβαση σε πλατιές πληθυσμιακές μάζες.
Η προπαγάνδα μπορεί να γίνει και από μεμονωμένα άτομα, τα οποία ουσιαστικά είναι οι «αιμοδότες» των γραφείων δημοσίων σχέσεων. Λίγο η τύχη, λίγο οι συμπτώσεις αλλά βασικά τα χρήματα που διαθέτει κάποιος είναι στοιχεία ικανά να τον φέρουν στο προσκήνιο και στο επίκεντρο του δημοσιογραφικού ενδιαφέροντος.

ΜΕΣΑ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ
Μπλουζάκια με λογότυπο, σημαίες, λάβαρα, σήματα, συνθήματα, φωτογραφικό υλικό, ενημερωτικό υλικό, πορείες, διαδηλώσεις, ομιλίες, συγκεντρώσεις, πολιτιστικές εκδηλώσεις, απεργία πείνας αλλά και ακραίες ενέργειες ή πράξεις.

ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑΣ
1. Χρήση λέξεων ή όρων που θα είναι απολύτως κατανοητοί από τα άτομα στα οποία στοχεύει η προπαγάνδα.
2. Καθορισμός συγκεκριμένων συνθημάτων. Η αναπαραγωγή τους διευκολύνει το στόχο που δεν άλλος από το να μεταφέρουν στους δέκτες το «κεντρικό» μήνυμα της προπαγάνδας.
3. Γνώση της ψυχολογίας του πλήθους στο οποίο στοχεύει η προπαγάνδα.
4. Ταύτιση του ομιλητή με τους προβληματισμούς του ακροατή. Πρέπει με το λόγο του να προκαλεί το ενδιαφέρον του δέκτη.
5. Προσεγμένες κινήσεις των χεριών και κατά περίπτωση του σώματος .
6. Προσεγμένη εμφάνιση του ομιλητή.

ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΜΙΛΗΤΗ
1. Να είναι άτομο αξιόπιστο, υπεύθυνο, με ακέραιο χαρακτήρα.
2. Να παραθέτει ισχυρά και τεκμηριωμένα επιχειρήματα.
3. Να ερμηνεύει με ακρίβεια και σύμφωνα με τη λογική τα επιχειρήματά του, ώστε να είναι αποδεκτός από το ακροατήριο.
4. Να χρησιμοποιεί παραδείγματα και να μην επικαλείται μόνο τη δική του γνώση ή αντίληψη για ένα θέμα.
5. Να μην εμφανίζεται ως παντογνώστης.
6. Να μην μηδενίζει την άποψη των άλλων, αλλά να διατυπώνει τεκμηριωμένα τη δική του.

ΤΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ
1. Να είναι σύντομα και σαφή.
2. Να είναι συγκεκριμένα και όχι αόριστα.
3. Να δημιουργούν προβληματισμό και όχι εντυπώσεις.
4. Να είναι εναρμονισμένα με την ψυχολογία του πλήθους στο οποίο απευθύνεται η προπαγάνδα.
5. Να διατυπώνονται με τέτοιο τρόπο ώστε στο ακροατήριο να προκαλούνται θετικές αντιδράσεις για τον ομιλητή.
6. Να μην είναι γνωστά και κατ΄ επέκταση να μην έχει γίνει γι΄ αυτά δημόσια συζήτηση ή κριτική.
7. Να μην είναι φτωχά σε περιεχόμενο.

ΠΩΣ «ΦΤΙΑΧΝΟΝΤΑΙ» ΤΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ
1. Άριστη γνώση του θέματος.
2. Συζήτηση με ανθρώπους που γνωρίζουν το θέμα. Με ειδικούς.
3. Προσφυγή σε μελέτες, βιβλία και ότι άλλο σχετικό έχει γραφτεί για το θέμα.
4. Αξιολόγηση του υλικού που είναι διαθέσιμο.



Γλωσσάρι δημοσιογραφίας
Σχόλιο και είδηση - διαχωρισμός
Είδη και κατηγορίες εφημερίδων
Είδη και κατηγορίες ρεπορτάζ
Η τέχνη της πειθούς
Συνέντευξη
Τηλεοπτική παραγωγή
Διαφήμιση
Εισαγωγικές σημειώσεις - οικονομικό ρεπορτάζ
Αγαθά και εργασία
Προϋπολογισμός
Το κέρδος σκοπός των επιχειρήσεων
Το χρήμα και το τραπεζικό σύστημα
Created by Hellas Internet