Home > ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ > 13.07.1998 - Ημερίδα για το αεροδρόμιο του Ελληνικού


Στο Εκπαιδευτικό Κέντρο της Κτηματικής Τράπεζας, στη Γλυφάδα, διοργανώθηκε ημερίδα με θέμα "το αεροδρόμιο Ελληνικού ως μητροπολιτικό πάρκο πρασίνου, αναψυχής και πολιτισμού". Διοργανωτές της Ημερίδας ήταν η Νομαρχία Αθηνών, ο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΤΕΕ) και η Τοπική Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων Νομού Ατικής.
Ο αντιδήμαρχος και εκπρόσωπος του Δήμου Ελληνικού κ. Αναστάσιος Λαβασάς έκανε την ακόλουθη εισήγηση:

Κυρίες  και  κύριοι,
Συνοπτικά θα αναφέρουμε τις θέσεις μας. Συμφωνούμε βεβαίως για την τεράστια σημασία του χώρου του Αεροδρομίου του Ελληνικού, για όλο το πολεοδομικό συγκρότημα της πρωτεύουσας.
Με λύπη μας, όμως, έχουμε να παρατηρήσουμε μερικά πράγματα. Ο Δήμος Ελληνικού αναφέρεται παντού, ακόμα και στο πρόγραμμα ως όμορος δήμος. Ας αρχίσουμε από ένα ιστορικό. H πρώτη απαλλοτρίωση ξεκίνησε το 1937 καταρχήν με 2.150 στρέμματα. Σταδιακά ακολούθησαν κι άλλες απαλλοτριώσεις και στην πρώτη φάση του ερευνητικού προγράμματος του Πολυτεχνείου επισημαίνεται η έλλειψη στοιχείων για τις αποφάσεις που αφορούν το χώρο του Ανατολικού Αερολιμένα.
Το 1959 παραχωρείται όλη η έκταση του θαλάσσιου μετώπου του δήμου στη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού με τα γνωστά αποτελέσματα αξιοποίησης. Ποιο είναι το συνολικό αποτέλεσμα; Η δημιουργία ενός κατακερματισμένου δήμου, που εκτός των άλλων γίνεται και μεσόγειος. Η  παράθεση κάποιων απλών αριθμητικών δεδομένων θεωρούμε πως είναι αναγκαία και καταλυτική.
Συνολική έκταση του Δήμου Ελληνικού 742 εκτάρια. Αεροδρόμιο και Βάση περίπου 550, παραλία 68. Εάν προσθέσουμε τους χώρους αεροδρομίου, Βάσης και παραλίας φτάνουμε τα 618 εκτάρια. Με μια απλή διαίρεση φτάνουμε στο συμπέρασμα συγκλονιστικό, θα έλεγα, ότι κατέχουν το 83,28% της έκτασης που περικλείεται από τα διοικητικά όρια του Δήμου Ελληνικού.
Θα κάνουμε μια σύγκριση με έναν όμορο πραγματικά δήμο, το Δήμο Γλυφάδας.  Από μία πρόχειρη εκτίμηση φαίνεται να κατέχεται από το αεροδρόμιο μια έκταση περίπου 22 εκταρίων, που ανήκουν στο Δήμο Γλυφάδας, έναντι 1.100 εκταρίων συνολικής του έκτασης. Ποσοστιαία αναλογία 2%.
Από τον προηγούμενο λοιπόν υπολογισμό που κάναμε για το Δήμο Ελληνικού ας αφαιρέσουμε ένα μικρό κομμάτι, όσο πραγματικά αντιστοιχεί στο Δήμο Γλυφάδας, και ένα επίσης μικρό, άγνωστο αυτή τη στιγμή, για το Δήμο Αλίμου. Συνολικά, επομένως, το αεροδρόμιο καλύπτει το 70% της έκτασης του δήμου μας και η παραλία άλλο 10%.
Μετά από αυτά τα στοιχεία θέτουμε ξεκάθαρα το ερώτημα: Έχει κανείς, όποιος κι αν είναι αυτός, το ανάστημα να αποκαλεί το Δήμο Ελληνικού όμορο δήμο του αεροδρομίου; Εκτός και αν σε κάποια ερμητικά κλειστά συρτάρια του Καποδίστρια προβλέπεται ήδη μια άλλη μεθόδευση που δεν έχει βγει ακόμα στο φως της δημοσιότητας.
Ποιοι κανόνες χωροταξικού - πολεοδομικού σχεδιασμού και ποιοι κανόνες χρηστής διοίκησης μπορούν να αγνοούν αυτό το γεγονός; Χρηστή διοίκηση για μας, θα σήμαινε εντελώς διαφορετική αντιμετώπιση εξαρχής και κατά κύριο λόγο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, εκτός κι αν βρισκόμαστε στα πρόθυρα επανακαθορισμού και αυτής ακόμα της έννοιας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Εμείς ως δήμος έχουμε πάρει προ πολλού και ομόφωνη απόφαση που αναφέρεται στο θέμα του αεροδρομίου και λέμε ότι με την απομάκρυνση του αεροδρομίου, οι χώροι του θα πρέπει να αξιοποιηθούν έτσι ώστε να ληφθεί υπόψη η πολεοδομική ενότητα των οικιστικών περιοχών του δήμου μας, μετά τον κατακερματισμό του από τη δημιουργία του αεροδρομίου.
Αντ΄ αυτού έχουμε την έκφραση της κυβερνητικής πολιτικής, όπου από τους τρεις τρόπους αξιοποίησης, μια και έχουν αναφερθεί όλοι, θα σταθώ στο δεύτερο, στις δηλώσεις και θέσεις του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ όπως εκφράστηκαν το 1995 στα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Στα πλαίσια αυτού του σχεδιασμού προβλέπεται ότι με τόσο ήπια οικιστική ανάπτυξη, κάτω από τόσο αυστηρούς όρους και προϋποθέσεις και σε τόσο μικρή κλίμακα, θα μπορέσουν να συσσωρευτούν οι αναγκαίοι πόροι: 
- Πρώτον, για τη δημιουργία της ζώνης πρασίνου και τις αναπλάσεις της ευρύτερης περιοχής σε συνδυασμό με τη χωροταξική ανασυγκρότηση της παράκτιας ζώνης από τον Πειραιά ως το Σούνιο.
-Δεύτερον, για τη δημιουργία σύγχρονων υποδομών και δικτύων ποιότητας ζωής, καθώς και για την παροχή αντισταθμιστικών οφελών στην ευρύτερη περιοχή των Μεσογείων, με αιχμή τα Σπάτα.
- Τρίτον, για τις παρεμβάσεις και τα έργα αναπλάσεων, προκειμένου να δημιουργηθούν οάσεις ζωής και πρασίνου στις υποβαθμισμένες περιοχές της Αττικής.
Ούτε λίγο, ούτε πολύ, σε μια περιοχή που ήδη είναι κατεστραμμένη, σκεπτόμαστε να κάνουμε κάτι ώστε να εξασφαλίσουμε αν είναι δυνατόν, την αναβάθμιση όλων των υποβαθμισμένων περιοχών της Αττικής.
Λέω, ότι είναι λυπηρό το γεγονός ότι σε καμία μελέτη και από κανέναν δεν ακούστηκε τι έχει υποστεί ο Δήμος Ελληνικού και οι κάτοικοί του από τη δημιουργία του αεροδρομίου και ας αφήσουμε προς το παρόν την παραλία απέξω, γιατί το αντικείμενό μας σήμερα είναι το αεροδρόμιο.
Θα πρέπει να υπενθυμίσουμε επίσης ότι οι πρώτοι που χρησιμοποίησαν τον όρο μητροπολιτικό πάρκο πρασίνου ήταν πραγματικά οι τέσσερις δήμοι, όταν με μία μελέτη που ανέθεσαν στην ΑΝΔΗΠ εξέτασαν καταρχήν το χώρο που καταλάμβανε η τότε Αμερικάνικη Βάση, μια μελέτη που έμενε ανοικτή για επέκτασή της και στον υπόλοιπο χώρο του αεροδρομίου.
Επομένως, δεν είμαστε γκρινιάρηδες και δεν είμαστε παιδιά που δεν μπορούμε να αρθρώσουμε λόγο και να κάνουμε προτάσεις. Σήμερα, έχουμε μπροστά μας όλη τη μελέτη της πρώτης φάσης του ερευνητικού προγράμματος. Δεν ξέρουμε πότε θα παρουσιαστεί η δεύτερη φάση, θα θέλαμε όμως να πούμε δύο λόγια: H διαχρονική ύψιστη και αέναη αξία ενός πάρκου είναι δύσκολο να εκτιμηθεί σε πόσα δισεκατομμύρια ανέρχεται.
Αυτό δεν είναι δική μας εκτίμηση, είναι της ίδιας της ερευνητικής ομάδας και βρίσκεται σε αντιδιαστολή με το ερώτημα που μπαίνει από τους πολιτικούς, εάν θα πρέπει να δημιουργηθεί ένα πάρκο στη θέση του Αεροδρομίου του Ελληνικού, ή θα πρέπει να οικοπεδοποιηθεί η περιοχή και να εισπραχθούν άμεσα ορισμένα δισεκατομμύρια.
Ένα άλλο στοιχείο, που κατά τη γνώμη μας λείπει και αναφέρθηκε μόνο από την εταιρεία που ανέλαβε να εκφράσει τις θέσεις της Νομαρχίας, είναι το θέμα των αρχαιολογικών ευρημάτων. Αναφέρθηκε πραγματικά για πρώτη φορά και σε όλες τις συναντήσεις απουσιάζει περιέργως η Αρχαιολογική Υπηρεσία με την όποια Εφορεία Αρχαιοτήτων ελέγχει την περιοχή.
Τέλος, θα θέλαμε να καταλήξουμε ότι εμείς συμφωνούμε καταρχήν στη δημιουργία ενός αποκλειστικά μητροπολιτικού πάρκου πρασίνου, αναψυχής και αθλητισμού και βεβαίως δεν αιτούμε, ούτε επαιτούμε τη συμμετοχή μας στο φορέα διαχείρισης, αλλά νομίζουμε ότι πρέπει να την απευθύνουμε και να έχουμε αποφασιστικό λόγο.
Ευχαριστώ πολύ.
 
 
 
 


26.08.2008 - ΡΕΜΑ ΠΙΚΡΟΔΑΦΝΗΣ: Κόκκινη κάρτα από το ΣτΕ
28.02.2008 Καταργήθηκε το αεροδρόμιο του Ελληνικού
18.01.2008 - Άρχισαν οι εκδηλώσεις για το Αεροδρόμιο Ελληνικού
16.01.2008 - "3 μέρες για μια ζωή"
27.11.2007 - Κυβέρνηση της ζαρντινιέρας και της μπετονιέρας
25.11.2007 - ΕΛΛΗΝΙΚΟ: Κάδμιο και κλοφέν απειλούν τη ζωή μας
13.11.2007 - "Πράσινο ταμείο" για το Ελληνικό
13.10.2007 - Οι "4" Δήμαρχοι για το Ελληνικό
11.10.2007 - Εξαιρεί το ΠΕΧΩΔΕ την χρηματοδότηση από την ΕΕ για το Πάρκο στο Ελληνικό
02.08.2007 - Δηλώσεις Σουφλιά για Ελληνικό
07.05.2007 - ΥΜΜΗΤΟΣ - ΝΑΙ στο πράσινο ΟΧΙ στο τσιμέντο
10.04.2006 - Πάρκο 4.000 στρεμμάτων στο Ελληνικό
05.05. 2004 - Χωματερή στον Άλιμο
08.12.2003 - Η ΝΔ για το Ελληνικό
26.10.2003 - Ρέμα Πικροδάφνης
25.10.2003 - Ο Συνασπισμός για το Ελληνικό
12.06.2003 - Η GREEANPEACE για τους ΧΥΤΑ
03.04.2003 - Δηλώσεις Σημίτη
03.04.2003 - Τσιμέντο 1.000 στρέμματα στο Ελληνικό
06.07.1998 - Το ΤΕΕ για το Ελληνικό
Αεροδρόμιο Ελληνικού: σύντομη ιστορική αναδρομή
Τι είναι οι ΧΥΤΑ
Η ιστορία των ΧΥΤΑ
Μαγειρέματα εφτά χρόνων για την ψήφιση
Πρόταση των 4 Δημάρχων
Created by Hellas Internet