Home > ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ > Πρόταση των 4 Δημάρχων


ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ: Πάρκο ή τσιμέντο;
Η πρόταση τεσσάρων Δημάρχων
Το αεροδρόμιο του Ελληνικού αποτελεί παρελθόν εδώ και μήνες. Το παρών, είναι στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», στα Σπάτα. Πολύ καιρό πριν από τη λειτουργία του νέου αεροδρομίου, γίνονταν λίγος για την τύχη της έκτασης των περίπου 5.000 στρεμμάτων, στο παλιό αεροδρόμιο.
Όλοι συμφωνούσαν τότε, όπως και τώρα, ότι η δημιουργία, στο χώρο αυτό, μητροπολιτικού πάρκου, με πολιτιστικές και αθλητικές δραστηριότητες, είναι ζωτικής ανάγκης όχι μόνο για τους κατοίκους των τεσσάρων δήμων αλλά γενικότερα όλης της Αθήνας.
Η στάση και παρέμβαση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, μέχρι σήμερα, δεν ήταν τέτοια ώστε να σταλεί στην κεντρική εξουσία το μήνυμα: «ΔΕΝ ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΟΜΑΣΤΕ ΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ. ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ ΜΟΝΟ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟ ΠΑΡΚΟ».

Οι Δήμαρχοι των τεσσάρων δήμων, που συνορεύουν με το αεροδρόμιο του Ελληνικού έχουν παρουσιάσει μελέτη για την αξιοποίηση του χώρου του αεροδρομίου. Όλα καλά μέχρι εδώ και μπράβο στους τότε Δημάρχους: Αλίμου Αλέξανδρο Αλούκο, Αργυρούπολης Χαράλαμπο Σεραφίδη, Γλυφάδας Στέλιο Λανδράκη και τον νυν Ελληνικού Ιορδάνη Ευφραιμίδη.
Όμως, η πρόταση των τεσσάρων Δημάρχων δεν είχε συζητηθεί σε κανένα Δημοτικό Συμβούλιο και δεν έχει δοθεί σε κανένα φορέα, για να εκφραστούν οι απόψεις των κατοίκων. Και κυρίως δεν απαντά σε ένα βασικό ερώτημα: Τι θα γίνει έπειτα από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004;
Κι ακόμα τίθενται τα ερωτήματα:
1. Ποια ανάγκη ώθησε τους «4» να παρουσιάσουν πρόταση η οποία δεν ήταν σε γνώση των φορέων και της τοπικής κοινωνίας; 
2. Γιατί έγινε με τόση βιασύνη η παρουσίαση τη στιγμή που υπήρξε αδικαιολόγητη καθυστέρηση δύο xρόνων και τη στιγμή που όλοι είχαν στραμμένα τα βλέμματά τους στις καλοκαιρινές διακοπές;
3. Πως η μελέτη συνέπεσε με την εκδήλωση επιχειρηματικού ενδιαφέροντος για Εκθεσιακό Κέντρο, στις κτιριακές εγκαταστάσεις του ανατολικού αεροδρομίου;
4. Γιατί δεν έγινε καμία απολύτως οικονομοτεχνική μελέτη, με την οποία θα ήταν σαφής και θα αποτυπώνονταν η βιωσιμότητα του έργου;

Η πρόταση χαρακτηρίζεται από γενικότητες και ασάφειες, οι οποίες δεν προσδιορίζουν θετικά το μέλλον. Όπως αναφέρεται και στο σχετικό δελτίο τύπου « η μελέτη προτείνει την όλη αξιοποίηση του χώρου, με τη δημιουργία δάσους με μεγάλη ποικιλία φυτικών ειδών, τη δημιουργία δυο τεχνητών λιμνών και τη διαμόρφωση πολλαπλών ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων».
Σε άλλο σημείο της μελέτης επιδιώκεται «η αξιοποίηση των υπαρχόντων οικοδομημάτων» και προτείνει «τη χρήση κάποιων από αυτά ως χώρων εκδηλώσεων και καλλιτεχνικής δραστηριότητας…».
Κι ακόμα: « Προβλέπει την αξιοποίηση των εγκαταστάσεων της πρώην αμερικανικής βάσης…».
Οι «4» δηλώνουν αντίθετοι στην οικοπεδοποίηση αλλά δεν καθιστούν σαφές τι ακριβώς προτείνουν.

Και μόνο αυτά τα στοιχεία είναι ικανά να καταδείξουν πως οι «4» ή παρασύρθηκαν (από πού άραγε) ή για άλλους λόγους εγκατέλειψαν την… ιδέα για Μητροπολιτικό Πάρκο Πρασίνου και Αναψυχής και ουσιαστικά μετακινήθηκαν από τις θέσεις τις οποίες είχαν εκφράσει στην κοινή συνέντευξή τους στο τέλος του προηγούμενου χρόνου.
Τότε, η πρόταση που είχε διατυπωθεί από τους Δημάρχους των τεσσάρων Δήμων, προσδιόριζε τα εξής:
1. Ο χώρος να γίνει Μητροπολιτικό Πάρκο περιλαμβάνοντας χώρους αναψυχής, ψυχαγωγίας, αθλητικών και πολιτιστικών δραστηριοτήτων.
2. Να μη δοθεί, ούτε ο ελάχιστος χώρος για οικοπεδοποίηση.(*)
3. Αξιοποίηση των κτιρίων που υπάρχουν ήδη και έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιηθούν για να εξυπηρετήσουν τις λειτουργίες του Πάρκου.
4. Δημιουργία Εκθεσιακού και Συνεδριακού Κέντρου.
5. Δημιουργία Μυθολογικού Πάρκου, που θα συμπεριλάβει και θα προβάλει τα ελληνικά (ή και ευρωπαϊκά) μυθολογικά και ιστορικά στοιχεία και θα γίνει πόλος έλξης επισκεπτών.

 (*): Οι Δήμαρχοι ζητούν να μη δοθεί χώρος για οικοπεδοποίηση αλλά όπως προκύπτει από τη μελέτη και νέα κτίρια θα γίνουν και θα επεκταθούν τα υπάρχοντα.

Το σημείο «4» είναι ίδιο με την άποψη της κυβέρνησης, η οποία έχει λόγους να προωθήσει τη ίδρυση και λειτουργία συνεδριακού κέντρου, αφού η λογική της διέπεται από την αντίληψη της εκχώρησης των οικονομικών ωφελημάτων σε ιδιώτες. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός πως έχει προταθεί και η κατασκευή μεγάλης ξενοδοχειακής μονάδας και οικισμών, σε κοντινή απόσταση από το συνεδριακό κέντρο.
Και μόνο ο νόμος 2338 ο οποίος κυρώνει τη σύμβαση για την ανάπτυξη του αεροδρομίου των Σπάτων και ταυτόχρονα προβλέπει τη δημιουργία Μητροπολιτικής Ζώνης Πρασίνου στο Ελληνικό, θα έπρεπε να ήταν αρκετός ώστε η κατεύθυνση που θα δίνονταν στους μελετητές να ήταν απολύτως συγκεκριμένη.
Εκτός όμως από τη βιασύνη των «4», ερωτήματα και έντονο προβληματισμό προκαλεί και ο προαναφερθείς νόμος, στον οποίο προβλέπονται μεταξύ άλλων:
1. Μετά την έναρξη της λειτουργίας του αεροδρομίου των Σπάτων ο αερολιμένας του Ελληνικού παύει να λειτουργεί. Στη σύμβαση αναφέρεται χαρακτηριστικά πως «ο Αερολιμένας του Ελληνικού θα κλείσει προς χρήση αεροσκαφών σταθερών πτερυγίων».
2. Ο χώρος προορίζεται κυρίως για τη δημιουργία μητροπολιτικής ζώνης πρασίνου, με βάση ολοκληρωμένη μελέτη που εκπονείται από τον Ο. Ρ. Σ. Α.
3. Ιδρύεται νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, με σκοπό την αξιοποίηση, συντήρηση και διαχείριση του χώρου.
4. Ποσοστό τουλάχιστον 10% των εσόδων του διαχειριστικού φορέα διατίθεται για τη δημιουργία υποδομής και δικτύων ποιότητας ζωής και την παροχή αντισταθμιστικών οφελών στην περιοχή του νέου αεροδρομίου.
Τα κρίσιμα σημεία εντοπίζονται στις εξής αναφορές: 
ΑΝΑΦΟΡΑ ΠΡΩΤΗ: «Ο αερολιμένας θα κλείσει προς χρήση αεροσκαφών σταθερών πτερυγίων». Αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να γίνει στρατιωτικό αεροδρόμιο.
ΑΝΑΦΟΡΑ ΔΕΥΤΕΡΗ: «Ποσοστό τουλάχιστον 10% των εσόδων». Είναι αόριστη και δεν εξασφαλίζει κανένα οικονομικό πόρο.
ΑΝΑΦΟΡΑ ΤΡΙΤΗ: «Ο χώρος προορίζεται κυρίως για ζώνη πρασίνου», φωτογραφίζει τις προθέσεις της κεντρικής εξουσίας.

Άλλωστε ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κώστας Λαλιώτης ήταν σαφής σε ομιλία του στη Βουλή:
«Στα πλαίσια του ολοκληρωμένου και ενιαίου σχεδιασμού για τη δημιουργία Μητροπολιτικής Ζώνης Πρασίνου, μπορεί να προβλεφθεί κάτω από αυστηρούς όρους και προϋποθέσεις και σε μικρή οπωσδήποτε κλίμακα, ήπια οικιστική ανάπτυξη για να συσσωρευτούν οι αναγκαίοι πόροι: για τη δημιουργία της Μητροπολιτικής Ζώνης Πρασίνου και τις αναπλάσεις της ευρύτερης περιοχής, για τη δημιουργία σύγχρονων υποδομών στην περιοχή των Μεσογείων και για παρεμβάσεις και έργα αναπλάσεων, προκειμένου να δημιουργηθούν οάσεις ζωής και πρασίνου στις υποβαθμισμένες περιοχές της Αττικής».
Είναι σαφές λοιπόν ότι πρώτος στόχος είναι η οικοπεδοποίηση του χώρου. Και τα ερωτήματα μεγαλώνουν και από το γεγονός ότι οι τέσσερις Δήμαρχοι στην προηγούμενη συνέντευξή τους έκαναν αναφορά σε αυτά τα σημεία, ενώ σήμερα έχουν διαφοροποιήσει τη στάση τους και την τακτική τους.
Οι Δήμαρχοι δεν έκαναν καμία απολύτως αναφορά στην οικονομική τους πρόταση, η οποία είχε βάση για την έναρξη συζητήσεων. Διατύπωναν τότε την ανάγκη για εξεύρεση πόρων και τους αναζητούσαν από τέσσερις συντεταγμένες:
1. ΚΟΙΝΟΤΙΚΟΙ, μετά από εμπεριστατωμένη μελέτη για το είδος των έργων, που θα ενταχθούν στα κοινοτικά προγράμματα.
2. ΕΘΝΙΚΟΙ, λόγω της μεγάλης εμβέλειας και σημασίας του Πάρκου.
3. Λύσεις ΑΥΤΟΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ με την εκμετάλλευση των εγκαταστάσεων που υπάρχουν και τη δημιουργία νέων λειτουργιών. Οι λειτουργίες πρέπει να εξασφαλίζουν την η ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών στο μεγαλύτερο μέρος των κοινοχρήστων χώρων αναψυχής και ταυτόχρονα να απολαμβάνουν διάφορες πολιτιστικές και ψυχαγωγικές λειτουργίες, με θεσμοθέτηση κάποιας μορφής εισιτηρίου.
4. ΕΣΟΔΑ μπορεί να προκύψουν και από την ανάπτυξη συνεδριακών χώρων και υπηρεσιών, εκπαιδευτικών προγραμμάτων χωροθέτησης μυθολογικού πάρκου κλπ.

Σύμφωνα και με παλαιότερες εξαγγελίες, στο χώρο του αεροδρομίου θα λειτουργήσουν Ολυμπιακές εγκαταστάσεις. Για τις εγκαταστάσεις αυτές δεν έχουν δοθεί ακόμα πειστικές απαντήσεις από τους αρμόδιους φορείς, ούτε υπάρχουν οι σχετικές μελέτες, τόσο για το τι θα γίνουν μετά, όσο και για τις κυκλοφοριακές επιβαρύνσεις που συνεπάγονται.
 

 


26.08.2008 - ΡΕΜΑ ΠΙΚΡΟΔΑΦΝΗΣ: Κόκκινη κάρτα από το ΣτΕ
28.02.2008 Καταργήθηκε το αεροδρόμιο του Ελληνικού
18.01.2008 - Άρχισαν οι εκδηλώσεις για το Αεροδρόμιο Ελληνικού
16.01.2008 - "3 μέρες για μια ζωή"
27.11.2007 - Κυβέρνηση της ζαρντινιέρας και της μπετονιέρας
25.11.2007 - ΕΛΛΗΝΙΚΟ: Κάδμιο και κλοφέν απειλούν τη ζωή μας
13.11.2007 - "Πράσινο ταμείο" για το Ελληνικό
13.10.2007 - Οι "4" Δήμαρχοι για το Ελληνικό
11.10.2007 - Εξαιρεί το ΠΕΧΩΔΕ την χρηματοδότηση από την ΕΕ για το Πάρκο στο Ελληνικό
02.08.2007 - Δηλώσεις Σουφλιά για Ελληνικό
07.05.2007 - ΥΜΜΗΤΟΣ - ΝΑΙ στο πράσινο ΟΧΙ στο τσιμέντο
10.04.2006 - Πάρκο 4.000 στρεμμάτων στο Ελληνικό
05.05. 2004 - Χωματερή στον Άλιμο
08.12.2003 - Η ΝΔ για το Ελληνικό
26.10.2003 - Ρέμα Πικροδάφνης
25.10.2003 - Ο Συνασπισμός για το Ελληνικό
12.06.2003 - Η GREEANPEACE για τους ΧΥΤΑ
03.04.2003 - Δηλώσεις Σημίτη
03.04.2003 - Τσιμέντο 1.000 στρέμματα στο Ελληνικό
13.07.1998 - Ημερίδα για το αεροδρόμιο του Ελληνικού
06.07.1998 - Το ΤΕΕ για το Ελληνικό
Αεροδρόμιο Ελληνικού: σύντομη ιστορική αναδρομή
Τι είναι οι ΧΥΤΑ
Η ιστορία των ΧΥΤΑ
Μαγειρέματα εφτά χρόνων για την ψήφιση
Created by Hellas Internet